ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Η εργοθεραπεία στόχο έχει την βελτίωση της λειτουργικότητας και κατά συνέπεια της αυτονομίας του ατόμου δια μέσου των περιβαλλοντικών συνθηκών και απαιτήσεων βελτιώνοντας την σχεδιαστική και λειτουργική δεξιότητα του.
Το παιχνίδι είναι το κυριότερο μέσο με το οποίο τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον, αναγνωρίζουν και τελικά μαθαίνουν από αυτό.
Η λειτουργικότητα του κάθε παιδιού συνηθέστερα ξεδιπλώνεται σε όλο το εύρος της κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Τόσο σε επίπεδο κοινωνικών, επικοινωνιακών, κινητικών ή δεξιοτήτων λόγου.
Ο παιδιατρικός εργοθεραπευτής με τη βοήθεια τεχνικών και εργοθεραπευτικών μοντέλων αξιολόγησης και παρέμβασης βοηθά τα παιδιά αρχικά να εμπλακούν, να συμμετέχουν και τελικά να ολοκληρώσουν δραστηριότητες , οι οποίες ενισχύουν την ικανότητα τους σε επίπεδο καθημερινής ζωής, όσο και σε επίπεδο περιβάλλοντος.
Ο απώτερος στόχος είναι η μείωση των δυσκολιών, η βελτίωση των δεξιοτήτων και η αύξηση της λειτουργικότητας του κάθε παιδιού.
Συγκεκριμένα η παιδιατρική εργοθεραπεία βοηθάει τα παιδιά και δίνει λύσεις σε δυσκολίες τους που σχετίζονται :
Κινητικό τομέα :
- Με υστέρηση στην κατάκτηση των αναπτυξιακών σταδίων.
- Με δυσκολίες στην ισορροπία κατά τη στάση,τη βάδιση ή γενικότερα την κίνηση.
- Με μειωμένη ενεργητικότητα στο ομαδικό ή στο ατομικό παιχνίδι , πιθανή παθητικότητα ή δυσκολία συμμετοχής σε αυτό
- Με υπερενεργητικότητα κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού
- Με αδεξιότητα σε δραστηριότητες παιχνιδιού ή γενικότερης αδρής κινητικότητας
- Με κακή στάση σώματος
- Με πιθανή αδυναμία να πιάσει ή να πετάξει μπάλα.
- Με δυσκολίες στο ρυθμό.
- Με δυσκολίες συντονισμού αμφίπλευρου ή οπτικοκινητικού , πετάω ή πιάνω μπάλα
Λεπτής κινητικότητας :
- Με τη χρήση ψαλιδιού
- Με τη χρήση μολυβιού, κακή λαβή ,πρόβλημα στην ποσόστωση της δύναμης
- Με την αντιγραφή σχεδίων, γραμμάτων
- Με τον έλεγχο των αρθρώσεων του χεριού, ώμου, αγκώνα, καρπού, φάλαγγες δακτύλων.
- Στην ολοκλήρωση δραστηριοτήτων με σχετική ταχύτητα και ακρίβεια στην εκτέλεση.
Γνωστικό τομέα
- Με την οπτική τους αντίληψη, διάκριση , εντοπισμό ομοιοτήτων και διαφορών.
- Με τη μνήμη
- Με την διάρκεια και την ποιότητα της προσοχή τους κατά την εκτέλεση των δραστηριοτήτων τους
- Με γνωστικές έννοιες μαθητικές, ακαδημαϊκές, χωροχρονικές , μαθηματικές, κτλ
Αισθητηριακό τομέα
- Με τους έντονους , ξαφνικούς , ασυνήθιστους ήχους.
- Με τα αγγίγματα που τους προκαλούν υπερβολικές αντιδράσεις.
- Με αποφυγή παιχνιδιών που απαιτούν κίνηση.
- Με δραστηριότητες καθημερινής ζωής που δεν τους αρέσουν καθόλου, πλύσιμο δοντιών, ορισμένα φαγητά
Συμπεριφορά
- Με προβλήματα στην οργάνωση της συμπεριφοράς ,οριοθέτηση, παρορμητικότητα, υπερκινητική εικόνα
- Προβλήματα όσον αφορά την διαγωγή τους, επιθετικότητα.
Δραστηριότητες καθημερινής ζωής
- Με τη μη κατάκτηση των αναπτυξιακών σταδίων όσον αφορά ορόσημα όπως κατάκτηση τουαλέτας,
- Με την ένδυση ή την απόδυση
- Με την αυτοεξυπηρέτησή τους στην καθημερινότητα.